עמוד הבית » מאמרים » גורמים והשפעות התנועות הלאומיות באירופה על היהודים מפי יובל סיון
הגורמים והשפעות התנועות הלאומיות באירופה על היהודים -יובל סיון

גורמים והשפעות התנועות הלאומיות באירופה על היהודים מפי יובל סיון

5/5 - (1 vote)

1.ההצלחה של התנועות הלאומיות באירופה.
במהלך המאה ה-19 במאבקן לשחרור עמיהן מעול השלטון הזר ואיחודם של עמים כמו האיטלקים והגרמנים במדינה אחת השפיעו גם על היהודים לנסות ולהפוך מקבוצה אתנית ללאום ששואף להגדרה עצמית בטריטוריה מסוימת – היא ארץ ישראל. היהודים יובל סיון מסביר – היו עדים למאבקים הלאומיים והם חיו בקרב העמים שנאבקו. ראות את ההצלחה של התנועות הלאומיות האחרות והבינו כי כעת גם להם מגיעה מדינה לאומית!

2. החלשותה של האימפריה העות'מאנית.
 בסוף המאה ה-19 נפתח חלון הזדמנויות עבור העם היהודי. האימפריה העות'מאנית ששלטה בא"י כמעט 400 שנה, החלה להתפורר ולאבד מכוחה. האימפריה עות'מאנית נחלשה, וחולשתה נוצלה על ידי מעצמות אירופה(רוסיה,צרפת,בריטניה) שהחלו להתערב בענייני האימפריה החלשה,לקבל בה זכויות יתר.
יובל סיון מציין כי זהו עניין מיוחד אשר גילו בא"י באמצע המאה ה-19 ואף החלו להשקיע בה כספים ולהקים מסילות ברזל, בנקים וכ"ו…לא"י יש חשיבות גדולה בעיני מעצמות אירופה כצומת מרכזי בין שלוש יבשות :אסיה, אפריקה, אירופה.

3. תהליך החילון והשלכותיו על החברה היהודית. תהליך של חילון (התרחקות מן הדת) התרחש גם בחברה הכללית וגם בקרב היהודים. היהודים הבינו שעליהם לקחת את גורלם בידם ולפעול למימוש לאומיות ולהקים תנועה לאומית יהודית. היהודים, בייחוד הצעירים שבהם, קיבלו עליהם את ההשכלה והאמינו שניתן ליצור חברה בעלת תרבות כללית, שמשותפת לכולם. בחברה כזו אין חשיבות למוצאו הדתי של האדם, ואמונתו הדתית של האדם היא עניינו הפרטי. בעקבות כך מתפוררת מסגרת הקהילה היהודית ואותם משכילים יהודים מגיעים להבנה, שהיהודים יכולים לפתור את בעייתם אך ורק על-ידי פעילות עצמית (עזרה עצמית).

יובל סיון - עדכונים אחרונים מהבלוג

נגישות